ד"ר תהילה קייסמן-אלבז - נוירוכירורגית אונקולוגית

אבחון גידול במוח - מחשד ועד לאבחנה מבדלת

גידול במוח הוא מונח המייצג קבוצה גדולה ומגוונת של מעל ל-100 מחלות מוחיות, סרטניות ושפירות, שמקורן בתאים המרכיבים את רקמת המוח עצמה או מעטפות מערכת העצבים המרכזית. לחילופין, גידול במוח עלול להיות גם גרורה שמקורה בגידול סרטני באיבר אחר בגוף שאינו המוח. אבחון גידול במוח הינו תהליך רב-שלבי הדורש גישה זהירה, קפדנית ושיטתית, הכוללת הערכה קלינית מקיפה, סקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל, שימוש בטכניקות הדמיה מתקדמות ובסופו של דבר בדיקה מיקרוסקופית של רקמת הגידול והגעה לאבחנה סופית שבעקבותיה מותאמת אופציית הטיפול המיטבית.

אבחון גידול במוח אינו רק תהליך רפואי קליני. כנוירוכירורגית המתמקדת באונקולוגיה, מטרתי היא לא רק לאבחן ולטפל, אלא גם להדריך את המטופלים ובני משפחותיהם בתהליך המאתגר והרגשי של הבנה והתמודדות עם החשד, האבחנה, המחלה והטיפול בה. אחד ההיבטים המרכזיים בתהליך האבחון הוא הקניית ידע והדרכת המטופלים ובני משפחותיהם וכחלק מהדרכה זו נכתב מאמר זה.

אבחון גידול במוח

בסדרת המאמרים שלהלן, ניתן תיאור מקיף ומפורט של תהליך האבחון של גידול במוח. מרבית שלבי האבחון מתאימים גם לתהליך האבחון של מחלות מוחיות אחרות שאינן גידולים אך המאמר מתמקד בנושא האבחון של גידולי מוח. למטופלים הנמצאים בתהליך בירור חשד לגידול במוח או במהלך הטיפול עצמו יש שאלות רבות בקשר למצבם. מומלץ לקרוא את המאמר הסוקר את השאלות שכדאי לשאול את הרופא המטפל בשלבי הטיפול השונים בגידול במוח. 

חשד לגידול במוח

חשד לגידול במוח

בדיקה נוירולוגית

בדיקה נוירולוגית

דימות מוחי

דימות מוחי

ביופסיה מוחית

ביופסיה מוחית

שיחה עם מטופל

עדכון המטופל על אבחון גידול במוח

אבחון גידול מוחי הינו תהליך מורכב ומדוקדק, החל מהבנה כוללת של ההתבטאות הקלינית במטופל, ביצוע בדיקה נוירולוגית יסודית ושיטתית, שימוש בטכניקות הדמיית מוח מתקדמות והבנת תוצאותיהן ושקלול התובנות הסופיות המתקבלות מביצוע ביופסיה מוחית וממצאי האנליזה המפורטת המתקבלת בדוחהפתולוגיה.

תהליך האבחון של גידול במוח הינו רב תחומי ושותפים לו מומחים מדיסציפלינות שונות – נוירוכירורגים, נוירולוגים, נוירו-רדיולוגים, נוירו-פתולוגים, נוירו-אונקולוגים, אחיות אונקולוגיות וצוות סיעודי תומך. כולם ממלאים תפקידים חשובים בניהול האבחנה ולאחר מכן בטיפול בגידולי המוח. שיתוף הפעולה בין כל המומחים הללו מבטיח שכל ההיבטים הנדרשים לאבחון מדויק נבחנו והטיפול הניתן בעקבותיו יותאם עבור המטופל לקבלת התוצאות הטובות ביותר עבורו.

לבסוף, בנימה אישית, תהליך האבחון והטיפול בגידולי מוח כרוך באחריות עמוקה. זוהי זכות מיוחדת ואחריות גדולה ללוות את המטופלים ובני משפחותיהם בתהליך המאתגר הזה, ולספק להם לא רק מומחיות קלינית אלא גם תמיכה וחמלה.

Scroll to Top