ד"ר תהילה קייסמן-אלבז - נוירוכירורגית אונקולוגית

עדכון המטופל על אבחון גידול במוח

מאמר זה הוא חלק מסדרת המאמרים המתארים את תהליך האבחון של גידול במוח

מסירת אבחנה למטופל על אבחון של גידול במוח היא אירוע מורכב. בין אם מדובר בגידול שפיר שהפרוגנוזה שלו מעולה אך במיוחד כאשר מדובר בגידול אגרסיבי שמשמעתו על המטופל דרמטית ומשנה חיים – השיחה תנוהל ברגישות ובזהירות מירבית. כמו בפרוצדורה רפואית, גם לשיחה כזו ישנם כללים ושלבים, אך שום הכנה איננה מחסנת את המטופל והרופא מפני הקושי והמורכבות של תהליך העדכון על הממצאים. מבחינתי כרופאה – זהו מקום מאתגר שבו המקצוענות הרפואית פוגשת את החמלה והאנושיות.

השיחה בין הרופא למטופל לגבי האבחון מתנהלת תוך הקפדה על העקרונות הבאים:

הכנה

לפני מתן האבחון, חשוב להבין את הרקע של המטופל, כולל המוכנות הפסיכולוגית שלו, מערכת התמיכה שלו וכל גורם תרבותי (כגון שפה) שעשוי להשפיע על אופן העברת המידע. השיחה תתבצע בסביבה פרטית, שקטה ונוחה, לרוב במשרדו של הרופא ללא לחץ של זמן. ככול שניתן, המטופל מוזמן יחד עם בן משפחה לצרכי תמיכה. לעיתים נדירות, ובהתאם לצורך, השיחה תתבצע בנוכחות איש צוות רפואי נוסף כגון רופא הלוקח חלק בטיפול או עובדת סוציאלית.

מתן האבחון

האבחון ניתן תוך שמירה על בהירות מירבית. השפה תהיה ברורה וישירה, והרופא ימנע משימוש במונחים רפואיים שעלולים לבלבל או להרחיק את המטופל. בדרך כלל מתחילים בהצהרה כללית על הממצאים לפני מתן הפרטים הספציפיים של האבחנה. אנו משתדלים לשמור על אמפתיה לאורך כל התהליך של מתן האבחון – זהו היבט חשוב לא פחות מהמילים בהן משתמשים. טון הדיבור יהיה רך ואנו נשתדל לשדר חמלה והבנה תוך יציאת קשר עין ישיר עם המטופל ובני משפחתו.

מתן מידע

למטופלים ובני משפחותיהם שאלות רבות. הרופא יספק מידע על סוג, גודל ומיקומו של הגידול, ויסביר כיצד גורמים אלו עשויים להשפיע על אפשרויות הטיפול והפרוגנוזה. כנות מול המטופל ובני משפחתו לגבי מה שידוע ואילו אי ודאויות נותרו היא מרכיב מרכזי ביצירת אמון.

דיון בהשלכות ובצעדים הבאים

הרופא יתאר את אפשרויות הטיפול השונות, כולל היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים של כל אחת מהן. חשוב להעביר למטופל מסר שהטיפול יותאם ככול הניתן לצרכיו ולרצונותיו ושהרופא ימשיך איתו הלאה יחד בכל שלבי הטיפול. הרופא יוודא שהמטופל יודע למי לפנות בשאלות או חששות בזמן שהוא מעבד את האבחנה ומשמעותה על חייו.

תמיכה רגשית

חשוב מאוד להכיר בכך שהמטופל חווה מגוון של רגשות, החל מהלם והכחשה ועד לפחד וכעס. אנו משתדלים לספק ביטחון ולהכיל את הרגשות הללו כתגובות נורמליות למצב מורכב ונעודד את המטופל להביע רגשות ולשאול שאלות.

מתן בשורה של אבחון גידול מוחי הוא אחד ההיבטים המאתגרים ביותר בנוירוכירורגיה אונקולוגית. תהליך זה דורש איזון עדין בין מתן מידע ברור לבין הצעת חמלה ותמיכה. המטרה היא לא רק ליידע אלא לשלב את המטופל בתהליך שיחזיק מעמד לאורך כל מהלך הטיפול שלו. אופן העברת האבחון יכול להשפיע באופן משמעותי על חווית המטופל ועל המעורבות שלו בתהליך.

Scroll to Top