ד"ר תהילה קייסמן-אלבז - נוירוכירורגית אונקולוגית

שאלות שכדאי לשאול לצורך קבלת החלטה על טיפול בגידול במוח

לאחר האבחון בגידול במוח והבנת הפרוגנוזה מגיע שלב ההחלטה על דרך הטיפול. לעיתים הדרך ברורה מאוד ולעיתים המטופל נדרש לשקול סיכון מול תועלת בבחירת הטיפול המתאים עבורו. ישנם אף מטופלים אשר בשלב זה מבקשים, משיקולים שונים, שלא לעבור שום טיפול או לעבור טיפול חלקי בלבד.

להלן השאלות שכדאי למטופל לשאול את הרופא המטפל בעת ההצגת החלופות השונות לטיפול. המידע שהמטופל יקבל, ולא פחות חשוב מכך – הדיון שניתן לפתח עם הרופא, מאפשרים פעמים רבות להגיע להחלטה על שיטת הטיפול המתאימה ולדייק אותה לצרכי המטופל ולהעדפותיו.

מהן אפשרויות הטיפול שלי?
זו השאלה המרכזית והראשונה בדיון לגבי אפשרויות הטיפול. בדרך כלל הרופא המטפל מציג את אפשרויות הטיפול השונות אך במידה ולא – חשוב מאוד לבקש לשמוע על האפשרויות השונות. טיפול בגידול במוח עשוי לכלול ניתוח, טיפול בקרינה, כימותרפיה, אימונותרפיה או שילוב של כמה מאלו. כל אפשרות טיפול שונה, סיכויי הצלחתה שונים וכן תופעות הלוואי והמשמעויות ארוכות הטווח.

מהו פרוטוקול הטיפול המקובל בגידול שלי?
למרבית המצבים הרפואיים, בפרט עבור גידולי מוח, קיימים פרוטוקולי טיפול מקובלים והנחיות לשיטת הטיפול המומלצת בהתבסס על סוג, מיקום, גודל ושלב הגידול. הפרוטוקולים וההנחיות מתבססים על מיטב הידע הקליני שנצבר ופורסם בספרות המקצועות לאחר ביקורת עמיתים.

על איזו תכנית טיפול אתה ממליץ? למה?
הגם שההחלטה על הטיפול נמצאת בידי המטופל, חשוב לדעת מהי המלצתו המקצועית של הרופא ועל אילו שיקולים הוא ביסס את המלצתו. במיוחד כדאי לדעת כיצד מושפעת ההמלצה ממאפייניו הספציפיים של הגידול ונתוני המטופל, האם ההמלצה שונה מהפרוטוקול המקובל, ואם כן – מדוע.

איך החלטת לגבי התוכנית? האם התייעצת עם אנשי מקצוע אחרים?
הטיפול בגידול במוח הוא מאמץ משותף של מספר מומחים שונים מתחומי הנוירוכירורגיה, רדיולוגיה, פתולוגיה, אונקולוגיה ומומחים נוספים, בהתאם לסוג הגידול. ברוב המקרים מקובל לקיים פגישות צוות מיוחדות (tumor board) לדיון והחלטה משותפים לגבי אופן הטיפול. הידיעה שהמלצת הרופא התקבלה לאחר דיון יסודי עם מומחים שונים בתחום עשויה להגדיל את רמת הבטחון של המטופל בהמלצת הרופא ובסיכויי הצלחת הטיפול המומלץ.

מהם הסיכונים והיתרונות, תופעות הלוואי וההשפעה הצפויה על איכות חיי של כל אחת מאפשרויות הטיפול?
הבנת הסיכונים והיתרונות, תופעת הלוואי קצרות הטווח וארוכות הטווח והתוצאות הצפויות של הטיפול על איכות חייו של המטופל הן מידע חיוני עבור המטופל. בעזרתן, המטופל יכול להבין טוב יותר את שיקולי המלצתו של הרופא וכן לקבל החלטה מושכלת על בחירת דרך הטיפול תוך שקלול כלל הגורמים הללו.

האם יש אינדיקטורים, מוטציות או סמנים ביולוגיים שיכולים לעזור לחזות את מהלך המחלה שלי או את תוכנית הטיפול שלי?
המחקר הרפואי מתמקד בהבנת הביולוגיה של הגידולים ומאפשר יותר ויותר לזהות תתי סוגים של גידולים השונים זה מזה בהתבטאותם של גנים או מאפיינים מולקולריים שונים. המאפיינים הגנטיים/המולקולריים המדויקים של הגידול משפיעים על תכונותיו, כגון האגרסיביות שלו ולעיתים גם על תגובתו לטיפול כזה או אחר. בחינה פתולוגית של הגידול (במידה ונלקחה רקמה מהגידול במסגרת ביופסיה מקדימה או כריתה) מאפשרות לזהות במדויק את הפרופיל הגנטי של הגידול ולסייע בהתאמת תוכנית הטיפול ובדיוק הפרוגנוזה.

האם טיפול זה יכול להשפיע על היכולת שלי להיכנס להריון או להביא ילדים? אם כן, האם עלי לדבר עם מומחה פוריות לפני תחילת הטיפול?
טיפולים מסוימים עשויים להשפיע על הפוריות, הן אצל נשים והן אצל גברים. זוהי שאלה חשובה שחיוני לשאול את הרופא על מנת להבטיח שהסיכונים מובנים. המטופל יכול כמובן להתייעץ עם רופא המומחה בפוריות לפני קבלת ההחלטה על הטיפול ולנקוט בצעדים מתאימים לשימור הפוריות אם ירצה בכך.

האם ישנם מחקרים קליניים זמינים המתאימים לגידול שלי?
מחקרים קליניים מציעים גישה לטיפולים חדשניים ויכולים לספק אפשרויות נוספות אם הטיפולים הסטנדרטיים אינם יעילים מספיק. לעיתים מתנהלים בבית החולים המטפל מחקרים קליניים מתאימים שייתכן והמטופל יוכל להצטרף אליהם. במקרים קשים, בהם הפרוגנוזה רעה במיוחד, הרופא יכול לסייע באיתור מחקר קליני מתאים המתבצע במקום כלשהו בעולם. כמובן שהיכולת להצטרף למחקר קליני שכזה תלויה במספר רב של גורמים ושיקולים.

מתי עליי לקבל החלטה טיפולית?
בסופו של דבר זו השאלה שעוזרת למטופל להבין את ציר הזמן ואת המיידיות שבה הוא נדרש לקבל החלטה. בגידולים מסוימים נדרשת התערבות מיידית, בעוד שבאחרים ניתן להמתין עם ההחלטה לצורך בירור נוסף או אף לצורך המשך מעקב ללא טיפול.

שלב קבלת ההחלטה על הטיפול הוא שלב קריטי בתהליך הרפואי שעובר מטופל שאובחן עם גידול במוח. לכן זהו השלב בו קיום שיח פתוח עם הרופא המטפל ושאלת שאלות ברורות הינו הכרחי, אם המטופל מעוניין להבין את המלצות הרופא ואת שיקוליו וכן חלופות אפשריות אחרות.

זהו גם הזמן הכי המתאים לשאול את הרופא עוד שתי שאלות חשובות ולגיטימיות ביותר:

בכמה גידולים כמו שלי טיפלת עד היום (או בשנה האחרונה)?

אם אני מעניין בחוות דעת נוספת – על מי אתה ממליץ?

אין צורך להסביר את הסיבה לשאלות אלו. הבחירה בטיפול וברופא המטפל היא הבחירה הקריטית ביותר והיא לגמרי בידיו של המטופל. עם כל הקושי והמורכבות של המצב הרפואי, חשוב שהמטופל יגיע לשלב הטיפול כאשר יש לו בטחון מלא ברופא. תהליך הדיאלוג בין המטופל לרופא שהתחיל בשלב האבחון והגיע עד לנקודת החלטה זו, אמור לאפשר למטופל להעריך האם הוא מרגיש בטוח בידיו של הרופא והאם הוא סומך על שיקול דעתו ויכולתו לתת לו את הטיפול המיטבי.

לחזרה למאמר הראשי בנושא “שאלות שכדאי לשאול את הרופא אם יש לך גידול במוח” לחצו על קישור זה.

רשימת השאלות על פי שלבי הטיפול השונים

Scroll to Top