ד"ר תהילה קייסמן-אלבז - נוירוכירורגית אונקולוגית

שאלות שכדאי לשאול בעת קבלת הפרוגנוזה של גידול במוח

לאחר הבנת האבחון, טבעי שמטופל ירצה לדעת מהי הפרוגנוזה שלו – כלומר, מהי התוצאה הסבירה ביותר של מצבו הרפואי ומה צפוי לו בהמשך. הפרוגנוזה מתייחסת להתפתחות הצפויה של הגידול, הפוטנציאל לטיפול מוצלח או החלמה, זמן הישרדות צפוי (או תוחלת החיים הצפויה) ופוטנציאל חזרת הגידול.

לידיעת הפרוגנוזה יתרון ברור – המידע יכול לסייע להתכונן לעתיד לבוא, לסייע בהערכות מתאימה של המטופל בפן האישי והמשפחתי (ולעיתים אף המקצועי) ולהתאים את הציפיות מהתהליך הרפואי. כמו כן, ידיעה זו תאפשר לשקול בהקשר המתאים את היתרונות והחסרונות של אפשרויות הטיפול השונות אשר יוצגו על ידי הרופא המטפל ולקבל החלטות מושכלות מצד המטופל לגבי הטיפול המוצע לו.

למרות זאת, אני נתקלת לעיתים קרובות יחסית במטופלים שאינם מעוניינים לדעת מהי הפרוגנוזה שלהם. מיעוטם מבקש לא לדעת, אך רובם פשוט אינם שואלים. ידיעת הפרוגנוזה עלולה להוביל לחרדה, דיכאון או ייאוש, במיוחד אם הפרוגנוזה איננה חיובית. ההחלטה לגבי הבנת הפרוגנוזה היא בידי המטופל בלבד ובדרך כלל הרופא המטפל יכבד את החלטתו אלא אם כן הוא חש שיש מידע חיוני שחשוב המטופל ובני משפחתו יכירו.

השאלות להלן הינן שאלות שכדאי שמטופל ישאל את הרופא לגבי הפרוגנוזה שלו, במידה ובחר לדעת את המידע.

מהי הפרוגנוזה האופיינית למישהו עם סוג ודרגת הגידול במוח שלי? על איזה נתונים זה מבוסס?
הפרוגנוזה תלויה בסוג הגידול, דרגתו, מיקומו, גודלו ונסיבות אינדיבידואליות. במענה לשאלה זו הרופא אמור לספק סיכויי הישרדות ונתונים רלוונטיים אחרים מבוססי ראיות (Evidence based) ממחקרים שבוצעו על חולים עם גידולים דומים.

אילו גורמים נוספים עלולים להשפיע על הפרוגנוזה שלי?
בנוסף לסוג ודרגת הגידול, מיקום הגידול, מאפייניו הגנטיים, גיל ומין המטופל ומצבו הבריאותי משפיעים גם הם על הפרוגנוזה. למטופלים צעירים יותר ולאנשים במצב בריאותי טוב יש בדרך כלל תוצאות טובות יותר, בעוד שמיקומי גידול מסוימים עשויים להיות מאתגרים יותר לטיפול (לדוגמא גידולים באזורים מוחיים קריטיים ששולטים על פעילות מוטורית או שפתית).

באיזו מהירות הגידול שלי צפוי לגדול או להתפשט?
הקצב שבו גידול מוחי גדל או מתפשט יכול להשפיע באופן משמעותי על הפרוגנוזה והחלטות הטיפול. הרופא יכול להעריך זאת על סמך סוג ודרגת הגידול וגורמים אחרים. ישנם גידולים שידוע לגביהם שהם גדלים לאט (כגון מנינגיומות מדרגה 1) ולגביהם ייתכן ויוחלט רק על המשך מעקב ואילו גידולים אחרים גדלים במהירות (כגון גליומות מדרגה גבוהה ובמיוחד גליובלסטומה) ולגביהם רצוי להתחיל את הטיפול בהקדם האפשרי.

עד כמה מוצלחים הטיפולים לסוג הגידול במוח שלי מבחינת שיעורי הישרדות ואיכות חיים?
במענה לשאלה זו הרופא ידון עם המטופל בסיכוי ההצלחה המקובלים לטיפולים ספציפיים לסוג הגידול ולמאפייניו והשפעתם על סיכוי הישרדות המטופל ואיכות חייו. מידע זה יהיה חיוני בעת שקלול היתרונות והסיכונים של אפשרויות טיפול שונות.

מה הסבירות שלי לריפוי? מה הסיכוי להישנות?
חלק מגידולי המוח ניתנים להסרה מלאה או לשליטה באמצעות טיפול אך סוגים מסוימים של גידולים צפויים לחזור כמעט תמיד. הרופא יכול לתת אומדן של הסבירות להשגת ריפוי ואומדן לסיכון להישנות בהתבסס על מאפייני הגידול ותוכנית הטיפול.

איך אני צפוי להרגיש? האם ארגיש טוב יותר או גרוע יותר?
ההבנה כיצד הסימפטומים ותופעות הלוואי עשויים להשתנות במהלך ואחרי הטיפול חשובה לניהול ציפיות המטופל ולתכנון הטיפול.

אילו אפשרויות עומדות בפניי אם אינני רוצה להמשיך בטיפול? מה תהיה הפרוגנוזה שלי אז?
ישנם מטופלים שמסיבות שונות אינם מעוניינים בטיפול (לדוגמא מטופלים עם מחלות גרורתיות מפושטות שעברו מספר קווי טיפול). גם אם מטופל מחליט שאינו מעוניין בטיפול או רוצה להפסיק טיפול קיים, חשוב לדון בהשלכות החלטה זו ולהבין מה צפוי לקרות ללא טיפול. חשוב לא פחות מכך – הרופא יכול לתת מידע והדרכה לגבי טיפולים תומכים (Palliative care) במטרה לשמור על איכות החיים ככול הניתן.

מספר הערות לסיכום לגבי משמעות הפרוגנוזה וסיבות אפשריות לאופטימיות זהירה:

  • חשוב להבין כיצד מוערכת הפרוגנוזה ומהן מגבלות הערכה זו. הערכת התפתחות הגידול וסיכויי השרידה של המטופל מבוססת על נתונים סטטיסטיים שנאספו ממטופלים קודמים עם סוגי גידול, דרגות ומאפיינים אחרים אשר דומים ככול הניתן למאפייניו של המטופל. על כן, האופי הסטטיסטי של הנתונים אומר שהם מייצגים ממוצע או טווח של תוצאות, אך אין לראות בהם תחזית מדויקת עבור מטופל ספציפי.
  • כל מטופל ומחלתו הם ייחודיים, וגורמים כמו גיל, בריאות כללית, מיקום הגידול ותגובה לטיפול, כמו גם מצבו הנפשי של המטופל ובוודאי פרמטרים משפיעים נוספים שמדע הרפואה עדיין לא זיהה יכולים להשפיע על התוצאות. כתוצאה מכך, הפרוגנוזה איננה מוחלטת והתוצאות עשויות להיות שונות מהנתונים הקיימים. חשוב שמטופל המקבל פרוגנוזה קשה ידע שמדע הרפואה מתקדם כיום בקצב מהיר מאוד. ישנם מחקרים קליניים וטיפולים חדשים שנתוניהם מתפרסמים כל הזמן ועל כן גם אם נתוני העבר הינם קשים – אין זה אומר שאין תקווה לתוצאות טובות יותר.

לחזרה למאמר הראשי בנושא “שאלות שכדאי לשאול את הרופא אם יש לך גידול במוח” לחצו על קישור זה.

רשימת השאלות על פי שלבי הטיפול השונים

Scroll to Top